10 maja 2022

MnO Biała: ważniejsze informacje i kilka instrukcji dla początkujących

MnO Biała

Ważniejsze informacje o MnO Biała - część pojawiła się już na stronie (tutaj), na stronie wydarzenia na fb (tutaj) albo w regulaminie (tutaj), więc będą się powtarzać. Część ma charakter informacji dla początkujących, ale bardziej doświadczonym może też nie zaszkodzi małe przypomnienie.

Czas

Data: 15 maja 2022r., niedziela
Program ramowy:
  • 7:50 - otwarcie biura zawodów
  • 8:00 - początek startów obu tras (poranne przed zamknięciem drogi dojazdowej)
  • od 9:00 - rozpalenie ogniska
  • 12:10 - początek startów trasy obu tras (po otwarciu drogi dojazdowej)
  • Zamknięcie mety w zależności od ostatnich startów drużyn, nie wcześniej niż cztery godziny po starcie ostatniej drużyny z TU i trzy godziny po starcie ostatniej drużyny z TP


Lokalizacja i dojazd

Bazą będzie leśna wiata wypoczynkowa w miejscowości Biała pod Wejherowem (tutaj). Najwygodniejszy jest dojazd autem, ale zachęcam również do korzystania z innych opcji, np. z roweru - z SKM Nanice czy PKP Wejherowo to trochę ponad 5km. Jeśli chodzi o komunikację publiczną, to w grę wchodzi tylko PKS. Z Wejherowa do Białej jedzie linia 670 o godzinie 9:20. Powrót z Białej do Wejherowa o 10:57, 12:57 i 14:57. Tutaj znajdziecie rozkład.
W związku z zamknięciem drogi wojewódzkiej z powodu wyścigu rowerowego proponowany dojazd zostanie opublikowany razem z minutami startowymi!

Trasy

TP – trasa przeznaczona dla osób początkujących lub z niewielkim doświadczeniem. Mapa pełna, z małą liczbą elementów do dopasowania. Punkty kontrolne w formie lampionów, w większości przy drogach lub w niewielkiej od niej odległości. Mała liczba punktów stowarzyszonych. Będzie zadanie dodatkowe. Długość w liniach prostych między punktami ok. 4,5km (po drogach około 5,5km). Drużyny 1-5 osób.

TU – trasa przeznaczona dla osób średnio zaawansowanych, z pewnym doświadczeniem w imprezach na orientację. Mapa modyfikowana, z przekształceniami oraz elementami do dopasowania. Punkty kontrolne w formie lampionów, mogą wystąpić punkty terenowe. Niektóre punkty będą wymagały zagłębienia się w chaszcze. Większa ilość punktów stowarzyszonych. Będzie linia obowiązkowego przejścia. Długość w liniach prostych między punktami ok. 5,5km. Drużyny 1-3 osób.



Imprezy na orientację

Kilka lat temu napisałem skrót zasad InO w pigułce (tutaj). Niektóre linki z tamtego wpisu się trochę zdezaktualizowały, ale większość informacji o imprezach jako takich takim zmianom zasadniczo nie podlega. W dużym skrócie - turystyczne InO takie jak MnO Biała wygrywa zespół, który korzystając z dostarczonej przez organizatora mapy w danym czasie znajdzie zaznaczone na tej mapie punkty przy jak najmniejszej ilości błędów. Za błędy dostaje się punkty karne, wygrywa więc ten, kto tych punktów karnych ma najmniej, najlepiej zero (stąd określenie zerowanie trasy).

Punkty na mapie oznacza się kółkami - punkt znajduje się w środku kółka. Punkty w terenie oznacza się lampionami - taki lampion ma postać prostokąta podzielonego na skos na biało-czerwono, z opisanym na nim kodem. Na MnO Biała lampiony będą miały taką postać:


Karty startowe

Znalezienie punktów potwierdza się na karcie startowej (jedna na zespół). Są na niej nazwa zespołu, imiona i nazwiska użytkowników, czas startu, czas mety oraz wolne kratki na wpisywanie punktów kontrolnych. Kolejno znajdowane punkty wpisuje w kratki od lewej do prawej, potem dopiero w kolejnym rzędzie. Wpisać należy numer punktu z mapy oraz kod jego lampionu, który znajdziemy. W przypadku, gdy uznamy, że popełniliśmy błąd i znajdziemy lampion bardziej pasujący do danego punktu, nie kreślimy poprzedniego, tylko wpisujemy w pierwszej wolnej kratce. Polecam skorzystanie skorzystanie z obrazkowej instrukcji autorstwa Joanny i Justyny Kuźby (oryginał tutaj):

Dodam jeszcze, że w przypadku map z modyfikacjami (np. dopasowywanie wycinka) organizator może oprócz numeru punktu i kodu lampionu wymagać także litery wycinka. Zdarza się też, że punkty nie są numerowane, a np. oznaczane literami. Bywa, że niektóre punkty nie są lampionami, a np. słupkami oddziałowymi lub innymi obiektami terenowymi i wówczas również wpis na kartę startowę może się różnić. Zawsze jednak jest to podane w opisie mapy, dlatego warto go przeczytać przed wyruszeniem!


Opis mapy

Skoro mowa o opisie, to jeszcze w skrócie, co można w nim znaleźć i dlaczego warto go czytać:
  • wspomniany wyżej sposób potwierdzanie punktów oraz informacje o dodatkowych zadaniach
  • liczba oraz kolejność potwierdzania punktów kontrolnych (może być obowiązkowa od 1 do ostatniego, dowolna, albo w jakiś sposób kombinowana)
  • skala mapy
  • długość trasy
  • podstawowy limit czasu
  • limit spóźnień - wraz z limitem podstawowym mają wpływ na punktację
  • dodatkowe zadania - czasem związane z nawigacją, czasem fabularne

Punktacja i regulaminy

Jak podałem w regulaminie MnO Biała (tutaj), impreza odbędzie się w zgodzie z regulaminem ustanowionym przez Komisję InO ZG PTTK dostępnym tutaj. Zwycięzcą zostaje drużyna z najmniejszą liczbą punktów karnych na koncie.

Błąd Punkty karne
Brak potwierdzenia punktu kontrolnego zaznaczonego na mapie 90
Brak potwierdzenia punktu kontrolnego nie zaznaczonego na mapie (np. LOP) 60
Punkt mylny - nie należący do danej trasy lub w zbyt dużej odległości od prawidłowego 30
Punkt stowarzyszony - punkt-pułapka niedaleko prawidłowego (np. sąsiednia górka), ale przynajmniej 2mm w skali mapy 25
Punkt stowarzyszony nieoznaczony na mapie 15
Wolna kratka na karcie startowej 30
Zmiana kolejności potwierdzeń 30
Błędny opis punktu kontrolnego 10
Zmiana potwierdzenia (poprawka) 10
Niewykonane zadanie dodatkowe 0-10 w zależności od stopnia wykonania zadania
Na trasie TP zadanie będzie czteroelementowe - za brak do trzech elementów będą po dwa punkty karne, za brak wszystkich czterech będzie dziesięć punktów karnych.
Każda minuta spóźnienia po przekroczeniu limitu podstawowego do wykorzystania limitu spóźnień 1
Każda minuta spóźnienia po przekroczeniu limitu spóźnień 10


Wyposażenie

Przypominam o niezbędnym wyposażeniu: kompas i trwały środek piszący (np. długopis lub pisak). Dla celów bezpieczeństwa każda drużyna powinna mieć przynajmniej jeden naładowany telefon.



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz